Artykuł archiwalny nr: 9453 z dnia 16 listopada 2012Drukuj
KOMUNIKAT DLA ŚWIADCZENIODAWCÓW
Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia poniżej przypomina zasady realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które najczęściej budzą wątpliwości:
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2008.164.1027 z późn. zm.) nie precyzuje okresu ważności skierowania.
Nie ma określonych terminów ważności skierowań na leczenie specjalistyczne w poradni czy w szpitalu. Obowiązuje zasada, iż skierowania są ważne dopóty, dopóki istnieją przesłanki wskazujące na potrzebę podjęcia działań diagnostycznych lub terapeutycznych. Zachowują one swoją ważność do czasu realizacji, np. poprzez ustalenie terminu porady lub przyjęcia pacjenta do szpitala.
Wyjątkami są:
• skierowanie na rehabilitację leczniczą – fizjoterapia ambulatoryjna , które traci ważność, jeżeli nie zostanie zarejestrowane w zakładzie rehabilitacji w terminie 30 dni od daty wystawienia,
• skierowanie do szpitala psychiatrycznego, którego ważność wygasa po upływie 14 dni od daty wystawienia
• skierowanie na leczenie uzdrowiskowe, które jest ważne 18 miesięcy, licząc od dnia jego wystawienia.
Jeśli jednak skierowanie zostanie przedłożone do realizacji po zbyt długim czasie od daty jego wystawienia , lekarz może podjąć decyzję o konieczności zaktualizowania informacji o stanie zdrowia pacjenta celem zweryfikowania pierwotnej przyczyny kierowania.
W przypadku skierowania celem objęcia leczeniem specjalistycznym skierowanie ważne jest do czasu zakończenia leczenia i nie jest wymagana jego aktualizacja. Ważność skierowania uwarunkowana jest jedynie przyczyną skierowania pacjenta - jeżeli jest ona nadal aktualna to skierowanie jest ważne.
Pacjent pozostający pod stałą opieką lekarza poradni specjalistycznej nie wymaga corocznego odnawiania ważności skierowania.
Ponadto lekarz specjalista jest zobowiązany do pisemnego, nie rzadziej niż co 12 miesięcy, informowania lekarza kierującego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, w tym okresie ich stosowania i dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych.
2. W Ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. (Dz.U. Nr 81,poz. 484):
- § 8 ust. 2 - Świadczeniodawca, w ramach środków finansowych określonych w umowie, jest zobowiązany do zapewnienia usług transportu sanitarnego w przypadkach określonych w ustawie (w rozumieniu art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych), z wyjątkiem świadczeniodawców udzielających świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, o ile nie zawarli oni odrębnej umowy w tym zakresie;
- § 12 ust. 10 pkt - Świadczeniodawca wydaje świadczeniobiorcy po zakończeniu leczenia szpitalnego, a także w przypadku udzielenia świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć, stosownie do zaistniałej sytuacji, niezależnie od karty informacyjnej, następujące dokumenty:
1) skierowania na świadczenia zalecone w karcie informacyjnej;
2) recepty na leki i zlecenia na środki pomocnicze lub wyroby medyczne będące środkami ortopedycznymi zlecone w karcie informacyjnej;
3) zlecenia na transport zgodnie z odrębnymi przepisami.
Konieczność zabezpieczenia transportu sanitarnego obowiązuje każdego świadczeniodawcę, który zlecając wykonanie świadczenia stwierdza wskazanie do transportu sanitarnego pacjenta w celu wykonania zleconego świadczenia. Za nieuprawnione należy więc uznać odsyłanie świadczeniobiorców do lekarzy poz w celu uzyskania skierowania na transport sanitarny do placówki, do której kieruje lekarz inny niż podstawowej opieki zdrowotnej (wyjątek stanowi transport „daleki” – zgodnie z odrębnymi przepisami).
Świadczeniodawca zapewnia udzielania świadczeń w sposób kompleksowy, w szczególności obejmujący wykonanie niezbędnych badań, w tym badań laboratoryjnych i diagnostyki obrazowej, oraz procedur medycznych związanych z udzieleniem tych świadczeń.
Karol Chojnacki
Dyrektor
Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego
Narodowego Funduszu Zdrowia
Zaloguj się do:
Ważne linki
Kontakt
WOW NFZ
61-823 Poznań
ul. Piekary 14/15
Adres do korespondencji:
60-309 Poznań
ul. Grunwaldzka 158
Epuap skrzynka:
/idx5f1v45b/SkrytkaESP
tel. centrali:
61 850 60 00
infolinia:
800 190 590
e-mail:
centrala[at]nfz-poznan.pl
[at] = @